KRASNOLUDKI


,,Mali odkrywcy wymyślają różne zabawy”

ƒZagadki – układanie i rozwiązywanie zagadek
słownych.
Rodzic zakłada  dziecku opaskę
na głowę i przypina do niej obrazek. Dziecko,

 nie widzi swojego obrazka. Zadaniem

dziecka  jest odgadnięcie nazwy obrazka
poprzez zadawanie pytań, na które rodzice 
mogą odpowiedzieć tylko Tak lub Nie.
Wersja II. Rodzice , opowiadają
o przedmiocie przedstawionym na opasce, opisując
jego cechy, ale nie podają nazwy. Dziecko z opaską
zastanawia się, o jaki przedmiot chodzi, podaje
rozwiązanie. 

Do zabawy wykorzystamy obrazki z Wyprawki.

 

,,Odkrywanie ukrytych liter”-rodzice rysują świeczką litery na kartce, dzieci malują całą powierzchnię kartki farbami i nazywają litery, które się ukazały.

,,Detektywistyczne działania matematyczne”-dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem działań okienkowych.

Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w detektywa rozdaje po 10 wykałaczek. Na dywanie rozkłada działania okienkowe oraz cyfry. Zamiast okienek można wstawić znaki zapytania. Rodzic odczytuje działanie: jest 7 ile trzeba dodać, aby było 10? Dziecko szuka tej liczby licząc na patyczkach. Podaje wynik. Przyporządkowuje cyfrę do okienka.


Dzisiejszym tematem dnia jest ,,Dzieciaki odkrywają świat”
Moje ulubione aktywności – rozmowa o ulubionych
zajęciach dzieci.
Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat ich
ulubionych zajęć. Dzieci opowiadają, co je ciekawi,
co chciałyby w przyszłości robić. Podają swoje propozycje,
marzenia, np. podróżować, odkrywać nowe
zakątki, układać kostkę Rubika, czytać książki, liczyć
do miliona, jeździć samochodem. Prowadzący pyta,
czy zdobycie tych umiejętności jest możliwe. Dzieci
dzielą się swoimi uwagami. Rodzic podsumowuje
dyskusję, mówi, że wszystko jest możliwe, trzeba
tylko chcieć i dużo ćwiczyć, a wtedy można osiągnąć
sukces. Następnie pyta dzieci, co im przeszkadza
w spełnieniu marzeń (np. brak czasu, lenistwo).

ƒGdzie jest ślimak? – zabawa dydaktyczna.
Rodzic rozkłada arkusz szarego papieru z narysowanymi
przecinającymi się liniami poziomymi
i pionowymi tworzącymi sieć kwadratową 7 x 8
kratek (patrz temat 30.). W okolicach środka planszy
dziecko kładzie ślimaka, który będzie
podróżował przez planszę. Rodzic kieruje ślimakiem,
podając instrukcje: jeden w górę, dwa w lewo,
dwa w dół itp. dziecko przesuwa ślimaka
zgodnie z instrukcją,
Początkowo instrukcje podaje rodzic,
potem mogą to robić dzieci. W innej wersji zabawy
ślimak może przejść przez planszę od dołu do samej
góry. Dzieci muszą tak podawać komendy, aby
ślimak przeszedł całą trasę.

Zadania do wykonania w ,,kartach pracy” KP4 str 14

Przeczytaj wyrazy na ściance wspinaczkowej, począwszy od dołu, i pokoloruj te, które udało Ci się odczytać. Ułóż zdania z wybranymi wyrazami.

ƒPrzygody Janka – detektywa – próby samodzielnego
czytania tekstu.
W „Kartach pracy” dzieci czytają o zabawie Janka
w detektywa. Odszukują i otaczają czerwoną pętlą
imię chłopca, zieloną pętlą imię kota, dorysowują
obok Janka zwierzęta, które pojawiły się w opowiadaniu,
wymyślają i opowiadają inne przygody Janka
– detektywa.
KP4 str 15

Miłej zabawy


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 😀

Propozycja wspólnego spędzenia czasu z dzieckiem
Zadania na dzień 29.04.2020r.

,,Hodowla kryształów”

Cele: poznanie właściwości parowania wody i powstawania kryształów.
Pomoce: słoiki z wodą dla każdego dziecka, sól, patyczki, wełniane nici.
Wykonanie doświadczenia: dzieci samodzielnie przygotowują roztwór nasycony soli, w celu jej
krystalizacji. Na słoikach opierają patyczki, zanurzają wełniane nitki w wodzie.

Wniosek: po kilku dniach na nitkach utworzą się kryształki pod wpływemparowania wody.
Wskazówki: dodanie kilku kropli farby plakatowej albo atramentu do wody spowoduje zmianę
koloru kryształków.

,,Znikająca woda”

Cele:badanie ciśnienia wody.
Pomoce: dwie podstawki, szklanka, świeczka, woda, zapałka.
Wykonanie doświadczenia: zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się
woda, i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie, a woda zostanie wessana ze spodka do szklanki.

Wniosek:tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie,
płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. W ten sposób zrobi miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki

,,Rakieta balonowa”
Cele:.badanie.siły.powietrza.
Pomoce: długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka.
Wykonanie doświadczeń linkę przeciągamy przez słomkę, jeden koniec linki mocujemy do klamki przy drzwiach, a drugi do oparcia krzesła. Linka powinna być bardzo mocno naprężona.
Nadmuchujemy balon i mocno zaciskamy ustnik. Szczelnie zatykając otwór balonu
przymocowujemy go do słomki taśmą klejącą. Trzymając wylot, umieszczamy balon na jednym
końcu linki, następnie odtykamy ustnik i puszczamy balon, balon poleci wzdłuż linki.

Wniosek: kiedy powietrze wylatuje, balon pędzi w przeciwnym kierunku, tzn. jest pchany na drugi koniec linki

Życzymy owocnej pracy, powodzenia,
Wasze panie.



Rozpoczynamy krąg tematyczny ,,Mali odkrywcy”
Dzisiejszy temat brzmi: ,,Jak najlepiej spędzać czas?”
Zapraszam dzieci do wysłuchania opowiadania R.Piątkowskiej ,,Bajka”

Kiedy w domu nagle zgasło światło, a co gorsza
wyłączył się telewizor, powstało wielkie zamieszanie.
Rozległy się okrzyki:
– Co się stało?!
– Znowu nie ma prądu?!
– Gdzie są świeczki?!
– Auu, moje kolano! Kto tu postawił to krzesło?!
Po chwili, gdy mama znalazła świeczki i zapałki,
w pokoju zrobiło się trochę jaśniej. Widać było
Mateuszka, który siedział nadąsany i narzekał:
– Dopiero co włączyłem komputer i zacząłem grać.
Tak dobrze mi szło. Mój wojownik zdobył pierwsze
punkty i nagle wszystko zgasło. Teraz cały wieczór
będzie do bani.
W świetle świecy widać było też Malwinkę. Bawiła
się pilotem od telewizora i marudziła:
– Kurczę, za chwilę zaczyna się moja ulubiona
dobranocka. Zamiast oglądać bajkę, będę tu siedzieć
i konać z nudów.
– Niekoniecznie – stwierdziła mama. – To, że nie
działa telewizor i komputer wcale nie oznacza,
że musicie się nudzić.
– O nie, nie. Nie będę teraz odrabiał zadań. Jest za
ciemno i nic nie widzę – zapewnił Mateusz i pomyślał,
że to jest jedyna dobra strona braku prądu.
– Ale ja wcale nie chcę zapędzić was do nauki –
powiedziała mama. – Pomyślałam raczej, że sami
możecie wymyślić jakąś bajkę na dobranoc.
– Sami? – zdziwił się Mateuszek. – A o czym miałaby
być ta bajka?
– O czym tylko chcecie – uśmiechnęła się mama.
– Ja już wiem! W tej bajce musi być królewna
w pięknej różowej sukience i złotej koronie. Na imię
może mieć tak jak ja – zaproponowała Malwinka.
– No i ta królewna – tu Mateusz spojrzał znacząco
na siostrę – jest uparta jak osioł, a jak coś jej się nie
podoba, to okropnie piszczy i w ogóle jest jędzowata.
– Nieprawda, królewna jest śliczna i bardzo mądra.
Nawet jak czasem sobie popiszczy, to dlatego, że ma
nieznośnego brata, królewicza Mateusza! – wrzasnęła
Malwina.
– Bardzo dziwna dobranocka – westchnęła mama. –
Macie jakiś pomysł, co było dalej?
– Dalej było tak. Piękna jak nie wiem co królewna
spacerowała po ogrodzie i wąchała kwiaty – zaczęła
Malwina, ale Mateusz jej przerwał i dokończył
po swojemu:
– I kiedy ona się obijała, jej sprytny brat wpadł
na świetny pomysł, że skoro Malwina musi czasem
popiszczeć, to najlepiej, żeby została piosenkarką.
– Tak, tak – ucieszyła się Malwinka – i królewna
założyła korale, buty na wysokich obcasach, wzięła
mikrofon i zaśpiewała:
„Były raz sobie cztery słonie,
każdy kokardę miał na ogonie”.
– A brat królewny przygrywał jej na bębnie. – Mateusz
stukał głośno łyżeczką w stół.
– Potem jeździli na koncerty i wszyscy poddani bili
im brawo. Niektórzy rzucali nawet na scenę kwiaty
i pluszowe misie. – Malwinie coraz bardziej podobała
się ta bajka.
– Na szczęście brat królewny bardzo głośno bębnił,
więc trochę zagłuszał jej śpiew – dorzucił Mateusz
– Mów sobie, co chcesz – tu Malwina całkiem nie
po królewsku pokazała bratu język, na szczęście
w ciemności nikt tego nie zauważył – ale zdjęcia
pięknej królewny były we wszystkich gazetach, a ona
nie robiła nic innego, tylko przez pół dnia rozdawała
autografy. A przez drugie pół oganiała się
od wielbicieli, którzy wpychali jej na palce pierścionki
z brylantami wielkimi jak cebule. Stary król był
bardzo dumny ze swej córki i kupił jej chomika. –
Dziewczynka zawsze chciała mieć jakieś zwierzątko.
– A królewiczowi Mateuszowi deskorolkę – dorzucił
natychmiast Mateusz. – Oczywiście, stara królowa
nie chciała być gorsza, więc usmażyła na kolację
naleśniki z dżemem. Dwie dziurki w nosie i skończyło
się. – Mateusz był dumny, że tak ładnie zakończył
bajkę.
Wtedy, jak na zawołanie, zaświeciła się lampa
i zaszumiał telewizor.
– No to mamy już prąd. W takim razie stara królowa
idzie smażyć naleśniki. – Mama podniosła się
z kanapy. – Mogę liczyć na mały koncert w kuchni
czy wolicie oglądać dobranockę? Chyba jeszcze się
nie skończyła.
– E tam. – Malwinka wyłączyła telewizor. – Nasza
bajka jest o wiele lepsza. I po chwili swoim piskliwym
głosikiem śpiewała w kuchni:
„Były raz sobie cztery słonie,
każdy kokardę miał na ogonie”.
Na nogach miała szpilki mamy i przytupywała sobie
do rytmu. Mateuszek walił drewnianą łyżką w stary
rondel. Wił się przy tym i potrząsał głową jak prawdziwy
perkusista. A stara królowa smażyła naleśniki
i smarowała je dżemem. Tylko telewizor stał w kącie
obrażony, że nikt nie zwraca na niego uwagi.

Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat opowiadania.
Przykładowe pytania:
Kto był bohaterem opowiadania?
Dlaczego dzieci nie mogły grać na komputerze
i oglądać telewizji? Jakie uczucia wywołała informacja
o braku prądu? Jaki pomysł miała mama
na spędzenie wieczoru? Czy tworzenie bajki sprawiło
dzieciom radość? Dlaczego tak sądzicie? Czy
można spędzić dzień bez telewizora i komputera?.

W „Kartach pracy” przedszkolaki oglądają obrazki
pokazujące, jak Janek i Paweł spędzili sobotę,
opowiadają, co robił każdy z chłopców (Janek –
jeździ na rowerze, buduje z klocków, gra w piłkę,
gra z rodzicami w gry planszowe, Paweł – ogląda
telewizję, gra na komputerze, tablecie, komórce)
i oceniają, które formy spędzania czasu wolnego
bardziej rozwijają, a które – mniej. Czytają tekst
podsumowujący aktywność dzieci: To była udana
sobota! O, znowu jest noc…? Następnie opowiadają
jak same spędzają wolny czas. Po zakończonym
zadaniu dzieci dokonują oceny swojej pracy i otaczają
pętlą właściwą buzię. (KP4 str.10-11)

Kolejne zadanie: zabawy z rytmem
,,Marsz przedszkolaków”-zabawa przy muzyce
Dzieci wybierają swoją ulubioną piosenkę(do maszerowania, rytmiczna)
Podczas kolejnego odtworzenia
dzieci maszerują przy muzyce; poruszają się
w przód, w tył, w bok, na palcach, na czworaka
itp. Ważne jest, by ruch był dopasowany do pulsu
utworu.

,,Zakodowany rytm”-odczytywanie rytmów (przygotowujemy patyki-mogą być wykałaczki przeprowadzamy z dziećmi
której konkluzją jest spostrzeżenie, że niektóre
dźwięki są krótkie, a niektóre dłuższe. Następnie rodzic
układa z patyczków prosty schemat rytmiczny
i ustala z dziećmi, że pionowe patyczki to krótkie
dźwięki (ósemki), a poziome – dłuższe (ćwierćnuty).
Rytmy powinny być krótkie i nieskomplikowane.
Przykłady krótkich schematów rytmicznych:
1. I I — I I — 2. — I I —
Przykład dłuższego schematu rytmicznego:
3. I I — I I — I I I I —
Dziecko wraz z rodzicem wyklaskują kolejne
rytmy. W dalszej części zabawy chętne dzieci
układają swoje schematy rytmiczne,





Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski L w nagłosie wyrazów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


,,Stopklatka!”-zabawa dramowa

Dziecko wspólnie z rodzicem ustala temat zabawy, którym będzie kręcenie filmu lub zwiedzanie poszczególnych studiów
w telewizji (studio sportowe, pogodowe, rozrywkowe, teatralne, informacyjne, techniczne, kulinarne). Dziecko
chodzi lub biega. Na hasło rodzica: Stopklatka dziecko przyjmuje nieruchomą pozycję w ten
sposób, by ciało ułożone było zgodnie z wcześniej podanym tematem (sportowcy, muzycy, dziennikarze,
mechanicy, kucharze). 

,,Program telewizyjny”

Dziecko przygotowuje z kartki sylwetę telewizora i rysuje na niej wymyślony program telewizyjny.

 

Teraz trochę na wesoło ,,Zabawne minki”  Zaproponuj dziecku zabawę w odgadywanie co oznacza wyraz twarzy. Twoim zadaniem jest poprzez wyraz twarzy pokazywać różne uczucia – strach, złość, lęk, zdziwienie, radość, zaskoczenie i tp. A zadaniem malucha jest prawidłowo nazwać co dana mina oznacza.

Zapraszam do obejrzenia filmików na YouTube

Sówka Zosia

Łamigłówki dla dzieci(1)

  Łamigłówki dla dzieci  (2)

  Łamigłówki dla dzieci    (3)

  Łamigłówki dla dzieci (4)

 

Piosenki dla dzieci Śpiewające Brzdące-piosenka ,,Przegoń wirusa”

 

Kochani rodzice życzymy Wam wspaniałego i owocnego czasu z dzieciakami. 


Witamy dzieci i rodziców.

Dzisiaj bawimy się z robotami. Zapraszam do zabawy ruchowej:

,,Programujemy roboty”-chodzenie pod dyktando. Dzieci ,,roboty” poruszają się na komendy rodzica np. 4 kroki do przodu, kucnij, 1 krok w lewo, obrót w tył itp.

,,Wyścigi robotów”-projektowanie i rozegranie gry ściganki. Dziecko projektuje grę ścigankę. Samodzielnie na kartce rysuje trasę gry, odmierza pola-chodniki, określa miejsca startu i mety. Wykonuje z kartonu sylwety robotów które będą pionkami (mogą też być pionki z innej gry lub guziczki). Wspólnie z rodzicem ustala zasady gry. Ustawiają pionki na starcie i rozpoczynają grę. Naprzemiennie rzucają kostką i przesuwają się do przodu tyle oczek ile na kostce. Wygrywa ten, kto pierwszy ukończy wyścig.

 

Propozycje dodatkowe ,,Liczenie rakiet i gwiazd” Karty pracy 4 str. 90 dziecko w kartach pracy liczy ile jest koralików czerwonych koloruje 6 koralików na żółto i liczy ile jest razem. Potem liczy gwiazdy wokół rakiety i dorysowuje tyle aby było ich razem 16.

,,Robot”- praca plastyczna wykonana dowolną techniką.


Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski L w izolacji i sylabach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski SZ z innymi spółgłoskami i w zdaniach.

3711 (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski L w izolacji i sylabach.



Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🙂

Nasze marzenia – ćwiczenie wizualizacyjne.

Prosimy, aby dziecko położyło się swobodnie na dywanie, zamknęło oczy i zastanowiło się, jakie jest jego największe marzenie, np. gdzie chciałoby pojechać, co zobaczyć, co chciałoby mieć, kim chciałoby być. Marzenie dziecka nie musi być realne, może to być abstrakcja – należy to dziecku uświadomić. Kiedy będzie gotowe, głośno wypowiada swoje marzenie i określa czy jest ono realne do spełnienia czy nie. Dziecko może również malować, rysować swoje marzenia. Kiedy prace będą gotowe, można je podzielić na marzenia realne i nierealne.

Łańcuch – zabawa z sylabami. Podajemy dziecku sylabę, np. ża-, dziecko powtarza ją i dokłada swoją, tak aby powstał wyraz, np. ża-ba. Następnie dziecko wymyśla swoją sylabę i podaje ją nam (polecamy włączanie do takich zabaw rodzeństwa, szczególnie starszego).


Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski SZ z innymi spółgłoskami



Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski SZ z innymi spółgłoskami


Poniedziałek 20.04.2020r.

Zadania na poniedziałek
,,Słoneczko i chmurka”-na początek trzeba przygotować sylwetę słoneczka i dwóch chmurek. Dziecko układa sylwetę stosownie do poleceń rodzica, np.
-słoneczko na chmurce
-słoneczko nad chmurką
-chmurę przed słoneczkiem
-chmurę za słoneczkiem
-słoneczką pod chmurą
-słoneczko z prawej strony itp.
Następnie dziecko układa dowolnie symbole chmury i słońca, a potem kolejno nazywa swoje układy przestrzenne. Rodzic sprawdza poprawność.
Jaka jest rola słońca?
Dziecko w rozmowie z rodzicem podaje przykłady pozytywnej roli słońca: daje światło, ciepło, suszy mokre ubrania, dzięki niemu rośniemy oraz jego negatywnych działań: jeśli z byt mocno świeci-występuje upał i susza, brak.
Dom pod słońcem – słuchanie opowiadania Justyny Martynowskiej
Rodzic czyta tekst
Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe. Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzili sobie nawzajem. Powiedziało: – Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia, lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc. I tak się stało. Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się, mówiąc: – Bardzo dobrze się stało, po co nam ten maruda. Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny (one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie. Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce: – Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym. I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom.

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści utworu: Kto był bohaterem opowiadania? Jak się czuli ludzie w swoim miejscu? Co sprawiało, że czuli się dobrze? Dlaczego słoneczko się pogniewało? Co zrobiło słońce? Jak odczuli to ludzie, jak odczuły to rośliny i zwierzęta? Jakie wspomnienia przywoływali ludzie? Czy ciepło może dawać tylko słońce? Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem? Jak wy rozwiązujecie swoje konflikty? Dzieci uzasadniają swoje wypowiedzi.

,,Ciepło zimno”- zapraszam do powtórzenia zabawy z czwartku
Dla chętnych rebusy do rozwiązania.

Utrwalenie liter zachęcam do obejrzenia filmików na YouTubie
-Alfabet warzywno-owocowy|| Drob Nutki|| piosenki dla dzieci
-Frankle and Frank Po Polsku- alfabet

Miłej zabawy

PS. Brawo Zuziu!- jak prawdziwa uczennica 🙂 🙂

 

 

 

 


Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski SZ w każdej pozycji w wyrazie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 😍

„Gimnastyka dni tygodnia” I. Dziubak- ćwiczenia poranne.

W poniedziałek dwa podskoki
Wtorek lubi kroki w boki
Środa robi dwa kółeczka
No a w czwartek jaskółeczka
W piątek szybko dwa przysiady
A sobota robi ślady
Poznajemy komputer – założenie kącika komputerowego
Dziecko ogląda zestaw komputerowy : komputer, klawiaturę, myszkę, monitor, drukarkę. Wspólnie z rodzicem omawiają funkcję wszystkich elementów zestawu. Rodzic zwraca uwagę, że komputer nie służy tylko do zabawy. Przede wszystkim można dzięki niemu zdobywać wiedzę (internet, gry edukacyjne, filmy dokumentalne), rozmawiać i widywać się z przyjaciółmi, rodziną nawet jak mieszkają bardzo daleko (programy do rozmów video), odwiedzać ciekawe miejsca, takie jak muzea, galerie sztuki, parki krajobrazowe (wirtualne zwiedzanie), pooglądać dzikie zwierzęta (filmy udostępnione przez leśnictwa i przyrodników bezpośrednio z kamer w plenerze) oraz pisać, czytać, rysować, projektować czy programować.
Dziecko przestrzega zasad bezpiecznego użytkowania, szczególnie dotyczących prawidłowej pozycji, odległości od monitora oraz czasu spędzonego przed ekranem. Gra w dostępne gry edukacyjne, próbuje pisać wyrazy, koloruje, rysuje 😀

Kolejna propozycja to zabawy matematyczne dla dzieci 😊

Co zmieniło miejsce?” – ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów/obrazków, dziecko zamyka oczy, a my zmieniamy ich kolejność (najpierw 2 rzeczy, później można więcej). Dziecko otwiera oczy i mówi, co zmieniło miejsce. Podobna, łatwiejsza zabawa – „Czego brakuje?”
o Rysowanie palcem po plecach lub dłoni dziecka – np. prostych cyfr, kształtów, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to.
o Wymyślanie prostych zadań z treścią, np.: Wiewiórka zebrała 3 orzechy, potem kolejne 2 — ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2 — ile miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga wiewiórka i…

Układanie wzorów – rodzic wymyśla jakiś rytm/wzór z 2-4 elementów (coraz większa liczba elementów) – np. z kształtów: koło – kwadrat – trójkąt – trójkąt, a zadaniem dziecka jest kontynuowanie tego rytmu.

Pozdrawiamy cieplutko, Wasze panie 😀

d812f65f3bdedd6d18615db1f8f548e6


Piątek 17.04.2020r.
Propozycje na piątek. Dobre ćwiczenie na rozróżnianie stron ciała-lewej , prawej.
,,Marsz pod dyktando”- dziecko zamienia się w robota i porusza się tylko na słowa rodzica według jego poleceń (np. idź do przodu 2 kroki, zwrot w lewo, zrób w przód 4 kroki itp.)

,,Rysowanie palcem po plecach lub dłoni” dziecka- prostych cyfr, liter, kształtów rozmaitych figur, a zadaniem dziecka jest odgadnąć co to.
Zapraszam do obejrzenia filmiku i wysłuchania piosenki o pogodzie na YouTubie ,,Zabawy z pogodą-Ubu poznaje świat-piosenka o pogodzie”.

,,Deszczowa kompozycja”- tworzenie dowolnych kompozycji z powycinanych kropli deszczu:
-musimy wyciąć krople deszczu różnej wielkości. Dziecko układa kompozycje według własnego uznania np. deszczowego ludzika, domu, kwiatka itp. Potem nakleja kropelki na kartkę, dorysowuje dodatkowe elementy. Proponuję, aby dziecko wypowiedziało się na temat wykonanej pracy.

Miłej zabawy 🙂


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🥰

Propozycje zabaw na dziś :

– Widoki w czterech porach roku – ćwiczenie percepcji wzrokowej .Rodzic daje dziecku kartkę papieru ,którą dzieli na 4 części . Dziecko w każdej części rysuje inną porę roku.. Gdy na kazdej części powstanie ilustracja , zachęcamy dziecko do podania nazwy pory roku , przegłoskowanie jej i samodzielnego podpisania : WIOSNA, LATO , JESIEŃ, ZIMA.
– Godziny na zegarach – rozpoznawanie godzin na zegarze. Prosimy dziecko o wyszukanie w domu wszystkich zegarów ,które mamy w domu i próba nazwania ich
(budzik, zegarek, zegar ścienny, klepsydra, itp)
pokazuje zegar elektroniczny i wskazówkowy. Objaśniamy, że duża wskazówka liczy minuty, a mała pokazuje godziny. Rodzic manipuluje wskazówką godzinową, przesuwając ją na kolejne cyfry. Dzieci odczytują godziny. Dzieci słuchają komunikatów o pogodzie: Rano o godzinie 8.00 padał deszcz ze śniegiem.W południe o 12.00 świeciło słońce. Niebo było bezchmurne. O godzinie 3.00 pojawiły się chmury i zakryły słońce. Wieczorem o godzinie 7.00 wiał silny wiatr i padał deszcz. Następnie na kartach pracy łączą zegary z odpowiednimi symbolami pogody. W dalszej kolejności przedszkolaki patrzą, jak ubrane są dzieci na obrazkach, i wyjaśniają, o której wyszły z domu. Mogą połączyć je z odpowiednimi godzinami na zegarze. Praca z książką str.80.
– Układamy chmurki deszczowe o różnych rozmiarach – zabawa matematyczna, utrwalenie umiejętności przeliczania i rachowania w zakresie 1–10. Rodzic rozdaje dziecku chmurki, każda jest oznaczona inną liczbą. Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu kropelek, ile wskazuje liczba na chmurce. Po dokonaniu sprawdzenia dziecko ściąga kropelki. Następnie wieje wiatr – dziecko przesuwa chmurki o kilka miejsc, np. dwa miejsca w prawo. Ponownie patrzy na liczby i układa na chmurkach tyle kropelek, ile potrzeba, i sprawdza poprawność.
– Chmurowe działania – Rodzic rozkłada na dywanie chmurki z działaniami (na każdej z nich znajduje się zapis dodawania lub odejmowania oraz cyfry). Dziecko dokonuje obliczeń, dodając lub odejmując kropelki, podają wyniki i układają je z właściwych cyfr. Następnie odczytują zapis matematyczny.
– W „Kartach pracy” dzieci wyznaczają trasę przejazdu straży pożarnej, która porusza się tylko po polach, na których wyniki działań są równe 10. Potrzebne rzeczy: KP3 s. 81, liczmany kropelki – wycięte poprzedniego dnia, cyfry, chmurki z działaniami, cyfry
– Czy wiesz, jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody? – zabawa dydaktyczna. Rodzic demonstruje różnego rodzaju ubiory. Zadaniem dziecja jest nazwanie rodzajów ubrań oraz ich posegregowanie według kryterium dopasowania do pory roku. Następnie dziecko segreguje ubrania według kryterium symbolu pogodowego: na deszczowe dni, słoneczne, wietrzne, zimowe. Podaje konsekwencje zdrowotne niedostosowania ubioru do pogody. Następnie rodzic zaprasza dziecko do rozmowy o tym, jak należy się zachować w czasie określonej pogody. Demonstruje symbole pogodowe, zaś dziecko opowiada o właściwym zachowaniu: słońce – dziecko wymienia zasady chronienia się przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym (osłanianie głowy – czapkami, kapeluszami chustkami, używanie filtrów ochronnych z wysoką ochroną UV, niewychodzenie na podwórko w czasie największych upałów, szukanie cienia, nie patrzenie w stronę słońca); śnieg i mróz – chowanie się w miejscach osłoniętych przed wiatrem, rozgrzewanie się w przypadku zmarznięcia (bieganie, rozcieranie miejsc zmarznię , chuchanie w dłonie), chronienie skóry przed mrozem (zakładanie rękawiczek, szalików, czapek, smarowanie twarzy kremem); burza – zachowanie zasad bezpieczeństwa: gdy zaskoczy na otwartej przestrzeni, nie stajemy pod wysokimi drzewami, kucamy ze złączonymi nogami, nie wolno biegać i poruszać się szybkim krokiem, nie wolno spacerować po plaży (zbiorniki z wodą, a szczególnie słone morze i mokry piasek łatwo ściągają pioruny), nie wolno się kąpać w zbiornikach wodnych i otwartych basenach, w górach należy zejść z grani lub wysoko położonych wzniesień i schować się w jakimś zagłębieniu.
Potrzebne rzeczy: różne ubrania, symbole pogodowe
– Katalog ubrań na każdą pogodę – praca plastyczna – kolaż. Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie stroju odpowiadającego porze roku lub określonemu typowi pogody. Ze zgromadzonych katalogów ubrań, magazynów mody, reklam z ubraniami wycinają poszukiwane elementy, np. spodnie, kurtkę, twarz modela, buty. Następnie wszystkie elementy komponują w jedną całość, naklejają na kartkę i zaznaczają, na jaką porę roku strój jest przeznaczony. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami, a także zgodne korzystanie ze zgromadzonych materiałów. Kiedy dziecko ukończy pracę , następuje ich segregowanie na stroje wiosenne, letnie, jesienne, zimowe. . Potrzebne przedmioty: nożyczki, katalogi ubrań, reklamy z ubraniami,
Życzymy powodzenia


Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „SZ” w wygłosie wyrazów

 

 

 

 

 

 

 

 

 


W dalszym ciągu jeszcze jesteśmy w domu, ale nie musi być nudno. Proponuję kilka zabaw:
,,Co robisz w taką pogodę?”
Na początku rozmawiamy o porach roku, ich następstwie po sobie, o pogodzie charakterystycznej dla każdej pory roku. Następnie przechodzimy do zabawy: dziecko maszeruje (może być przy dowolnej muzyce), na zapowiedź np. słońce-biega, opala się pływa; pada deszcz-ogląda książki, układa klocki, idzie na spacer z parasolem itp. (dziecko pokazuje czynności, jakie wykonuję podczas podanej pogody).

,,Ciepło-zimno”: odszukiwanie ukrytego słoneczka zgodnie z poleceniami. Słowo ,,ciepło” oznacza dobry kierunek szukania, ,,zimno”- niewłaściwy
,,Układanie zdań z nazwami zjawisk atmosferycznych”
deszcz- Wczoraj padał ulewny deszcz.
słońce- Słonko jasno świeci, cieszą się dzieci.

,,Chmurka”- malowanie według własnej wyobraźni tego co może mieszkać w obłokach. Dziecko maluje na kartce wyciętej w kształcie chmurki.

Dobrej zabawy.


Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „SZ” w śródgłosie wyrazów

 

 

 

 


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 😃

Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania ciekawostek na temat deszczu 💧💧

Jaka jest rola deszczu? – określenie pozytywnej i negatywnej roli deszczu🌧️

Przykłady pozytywnej roli deszczu – jest potrzebny do podlewania roślin, do napełniania zbiorników, do picia dla zwierząt.
Jeśli jest go za dużo – grożą nam powodzie.Dziecko próbuje także przewidzieć skutki braku deszczu – susza, brak życia.

PO CO PADA DESZCZ?
Mechanizm powstawania deszczu jest bardzo prosty. Wilgoć panująca na ziemi paruje, a następnie pod wpływem chłodu skrapla się, by spaść jako deszcz. Ale dlaczego zachodzi ten proces? Atmosfera ziemska przez cały czas stygnie, a deszcz ma na celu równoważenie tego wyziębienia. Skroplona para wodna oddaje ciepło, podgrzewając atmosferę.
CZY DA SIĘ WYWOŁAĆ DESZCZ?
Pierwotne ludy wierzyły, że deszcz wywołają za pomocą specjalnych tańców i rytuałów. Współczesnych naukowców cechuje jednak większa skuteczność, opady jesteśmy w stanie zainicjować sztucznie. Zrobili to po raz pierwszy fizycy z Massachusetts w 1946 roku. Wystarczyło na chmurę rozpylić suchy lód. Potem eksperyment powtarzano z użyciem również innych substancji. Niestety człowiek nie ma kontroli nad takimi opadami, może więc spowodować prawdziwą katastrofę. W zeszłym roku przez eksperymenty pogodowe konieczna była ewakuacja dwóch miast w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Gnębione suszą państwo postanowiło uporać się z problemem, sztucznie wywołując deszcz. Niestety skończyło się to ulewami, które doprowadziły do powodzi.
Po wysłuchaniu krótkich ciekawostek na temat deszczu zachęcamy dzieci do wykonania ćwiczeń w ich,, Kartach pracy”str. 78, 79 🙂
Mamy również propozycję pracy plastycznej – namaluj tęczę 🌈
Ściskamy Was. Wasze panie 😀


Środa 15.04.2020r.
,,Obserwujemy pogodę- co to jest prognoza pogody?”
Dzisiaj w dalszym ciągu będziemy zajmować się pogodą.
Przysłowia wiosenne- zabawy rytmiczne
Przysłowia są mądrością ludową przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Miesiące zaliczane do wiosny to: marzec, kwiecień, maj.
Czy znacie jakieś przysłowia o tych miesiącach?
,,W marcu jak w garncu”
,,Kwiecień-plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”
,,Majowa Zofija bzy nam rozwija”
Proszę abyście, wypowiadały te przysłowia w określony sposób: głośno, cicho, ze zmianą pozycji ciała (na siedząco, stojąc, leżąc), na różnej wysokości.

Poproście mamę lub tatę o przeczytanie następującego tekstu.
„O marcu, pannie Julianie i o ptaszku” Lucyna Krzemieniecka
(czyli marcowej psoty pogody)

Zbudził raz marzec pannę Juliannę.
– Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły. Już wszystkie panny to uczyniły.
Pyta Julianna tuż przed okienkiem:
– A jaką, Marcu wziąć mam sukienkę?
– Weź tę leciutką, tę w kwiatki, zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik – ten
z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.
Biegnie Kulisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka.
Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła.
Mknie przez uliczkę i myśli sobie:
„Pójdę w aleję, już się tam wiosna na drzewach śmieje”
Lecz marzec psotnik pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania. Namieszał deszczu
i chlusną z cebra. Biją biczykami śliczne ze srebra. Panna Julianna narobi krzyku:
– Ej, psotny Marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik nie na deszcze!
I frr ….pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.
– Nic mi już teraz marcowe psoty!
Lecz Marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa
i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:
– Ej nie na słońce grube ubiory. Ależ ten Marzec do psoty skory!
Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.
Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach i ćwierkną głośno:
– Dziwie się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie na słonku.

Porozmawiajcie z dzieckiem:
-kto występuje w opowiadaniu?
-jaką przygodę miała panna Julianna?
-dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?
-jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?
-czy spacer Julianny był udany, przyjemny i dlaczego?
-jak należy się ubierać gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą?

Przed wyjściem na zewnątrz można sprawdzić prognozę pogody w telewizji, radiu lub telefonie, korzystając ze strony internetowej. Wtedy możemy się dowiedzieć, jaka pogoda będzie w danej miejscowości, i ubrać się stosownie do zapowiedzi. Są to tylko prognozy, które mogą się zmienić.
Zapraszam dzieci do oglądania telewizyjnej prognozy pogody, a następnie do zabawy w prezenterów pogody.
,,Ubieramy się stosownie do pogody”- dopasowywanie stroju do pogody- karta pracy str. 76
,,Rebusy fonetyczne”- zagadki obrazkowo -literowe o symbolach pogody karta pracy str.77

Przyjemnej zabawy


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🥰

Propozycja wspólnego spędzenia czasu z dzieckiem

Deszczowa chmurka

Na dużej kartce przyklejonej w pionie do okna przyklejamy w górnej części różne kawałki bibuły w odcieniach niebieskiego. Gdy powstanie chmura oklejamy ją watą. Teraz można zacząć wytwarzanie deszczu. Za pomocą spryskiwacza z wodą dziecko namacza chmurę obserwując już po chwili spływające smugi deszczu. Niebieska bibuła barwi wodę i sprawia, że z chmury spływają piękne strugi deszczu. Przebijające przez szybę światło dodatkowo wzmacnia efekty wizualne, a zabawa pozwala na ochłodę w strugach wody ze spryskiwacza 🙂
Taka zabawa to doskonałe ćwiczenie małej motoryki, przygotowujące rączki do nauki pisania.
Kolejna propozycja to opowieść ruchowa – Jestem kroplą wody.
Dziecko wciela się w krople wody. Rodzic snuje opowieść, w tym czasie kropelki naśladują ruchy wymieniane w opowieści :
Jesteś kroplą wody, leżysz na listku. Wygrzewasz się na słonku. Czujesz, że stajesz się lekka, unosisz się wysoko, wysoko. Jesteś teraz chmurką, płyniesz po niebie. Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię jako deszczyk, odbijasz się o parapety domów, parasole, ludzi… i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku 🍃💧
W załączniku znajduje się karta pracy w której należy odnaleźć 8 różnic
Pozdrawiamy gorąco – Wasze panie 😀

IMG-04e36c9a1396fd13c94b653ee76b6e5e-V

 


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🙂

W tym tygodniu nasz krąg tematyczny to: Obserwujemy pogodę.
Temat na dziś:
Ach, ta pogoda – co to takiego?

Dziecko słucha wiersza B. Formy pt. „Kapryśna pogoda”

Siedzi natura i myśli sobie.
Och, ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocniej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.

Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.

A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza : Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie wzywała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opisz pogodę w poszczególnych porach roku

W kartach pracy dzieci nazywają pory roku, dopasowują do odpowiedniej pory roku naklejkę, opowiadają, czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku Strona nr 74-75,

Jaka jest dzisiaj pogoda? – założenie kalendarza pogody
Dziecko obserwują pogodę za oknem, określa jakie zjawiska atmosferyczne zobaczyło. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat prowadzenia obserwacji przyrodniczych i odnotowywania spostrzeżeń w kalendarzu. Dziecko wspólne z rodzicem ustalają :
– godziny obserwacji – rano ( godzina 8.00), południe ( godzina 12.00), wieczór (godzina 19.00)
– czas trwania obserwacji – 2-3 minuty ;
– termin prowadzenia obserwacji – okres tygodnia
– sposób sporządzenia notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe.

Dodatkowe informacje ( w ostatnim wierszu tabeli) może zapisać dorosły :jak się czuliśmy w danym dniu, co jeszcze zaobserwowaliśmy (np. coraz dłuższy dzień, ciepły wiatr, temperatura, siła wiatru)

Kochane dzieci miłej zabawy 😃

Na koniec mamy dla was kilka zagadek o pogodzie 🙂

Ciepło z zimnem się zmówiło,
srebrne frędzle zawiesiło,
Kiedy ostry mróz przeminie,
w końcu woda z dachu spłynie ( sopel)

Co to za ogrodnik?
Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa ( deszcz)

Nie widać nic od samego rana,
Ziemia jest jakby mlekiem oblana.
Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi,
Bo słońce wróci za kilka godzin (mgła)

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz,
może te perły w trawie odnajdziesz ( rosa)

Pada z góry z czarnej chmury
nie śnieg, nie deszcz,
W słońcu promieniach
w wodę się zmienia.
Co to jest, czy wiesz? (grad)

Kiedy leci – nic nie gada,
Cicho i ostrożnie siada.
Lecz o wiośnie, kiedy znika,
To dopiero szum, muzyka ( śnieg)

Huczy, świszczy, leci w pole,
Czyni w koło swe swawole,
zrywa ludziom kapelusze
i wykręca parasole (wiatr)

Powodzenia 😀


Myślę, że już Wszyscy żyjemy świętami. Jeśli już wszystko gotowe na święta proponuję wspólną zabawę dzieci z rodzicami.

Wielkanoc- zabawa

Zaczynacie od pocięcia kartki A4 w małe kwadraciki. Potem trzeba schować jakiś przedmiot (słodycz, zabawkę), np. w szufladzie ze sztućcami w kuchni. I krok po kroku na każdej z kartek narysować instrukcję, która do niego prowadzi.

Wygląda to tak, że pierwszą kartkę daje się osobie szukającej do ręki, a na niej narysowany może być but taty. W bucie taty jest kartka z pralką. A w pralce jest kartka z chlebakiem. W chlebaku kartka z rysunkiem jakiejś książki dziecka. A w książce dziecka szuflada na sztućce

Przy tej zabawie będzie głośno ,,Świąteczna orkiestra”. Można grać na wszystkim: garnkach, miskach, dmuchać w rolki po papierze toaletowym i czym tylko możecie. Zróbcie hałas! 🙂 

 

Zapraszam do zabaw z plasteliną ,,Pisanki”- rozgniatanie kulek plasteliny. Teraz odrobinę poćwiczymy sprawność palców i dłoni, a towarzyszyć nam będzie motyw pisanek… Toż to święta wielkanocne tuż, tuż. Wytnij z kartki kształt jaja (może pomóc rodzic), a następnie wypełnij je kolorową plasteliną wzorami według własnego pomysłu. Do dzieła!

Z okazji Świąt Wielkanocnych życzymy Wszystkim dużo zdrowia i wszystkiego najlepszego. Bardzo tęsknimy za Wami.


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🥰

Dzisiaj pozostajemy w tradycji Świąt Wielkanocnych. Porozmawiajcie z dziećmi na temat waszego stołu wielkanocnego, jak on będzie wyglądał, co na nim się znajdzie? Wspólnie przygotujcie listę potraw wielkanocnych😃

Porozmawiajmy jeszcze o koszyczku wielkanocnym. Co oznaczają poszczególne produkty :

Oto symbole pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym, a których nie powinno zabraknąć na świątecznym śniadaniu wielkanocnym.

Chleb- gwarantuje dobrobyt i pomyślność

Jajko- odradzające się życie, symbol zwycięstwa nad śmiercią

Sól- chroni przed zepsuciem,

Wędlina-zapewnia zdrowie,

Ser- jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a przyrodą,

Chrzan-symbolizuje siłę

Ciasto- jest oznaką umiejętności i doskonałości gospodyń

Proponujemy również  zaangażować dzieci w sprzątanie swojego pokoiku, poukładanie zabawek, posegregowanie zabawek, którymi już się nie bawią. Wasze dziecko nie jest wcale za małe, żeby pomóc również w kuchni, np. przy pieczeniu ciasta. Pozwól dziecku wsypywać do miski produkty sypkie, odliczać jajka, wlewać mleko, mieszać ciasto. Udekorujcie świątecznie Wasz dom. Dzieci uwielbiają pomagać!!! Ponadto  wspólnie wykonajcie  pisanki – to wspaniała zabawa dla całej Rodziny !!!

Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć Państwu i naszym kochanym,, Krasnoludkom” życzenia zdrowia, radości przy świątecznym stole, wiosennego optymizmu, smacznego jajeczka oraz tradycyjnego mokrego dyngusa.

                                             Wesołych Świąt !!!


Lewa półkula mózgu- językowe centrum dowodzenia! Kategoryzacje

 

 

 

Kategoryzacje

 

 

 

 


Czwartek 09.04.2020r.
Jest coraz piękniej na dworze, a my jeszcze musimy zostać w domu.
Oto kilka zabaw, które możemy przeprowadzić w domu. Zachęcam wszystkie dzieci z rodzicami do wspólnej aktywności.
Ćwiczenia z papierem:
-wyznaczamy trasę. Leżymy przodem na dywanie,dmuchamy na leżąco przed sobą rolkę po papierze toaletowym;
-dziecko robi z gazety kule i rzuca do wskazanego przez rodzica celu. Zabawę powtarzamy
-dziecko w leżeniu przodem rozwija papierowe kule i unosząc klatkę piersiową i ręce, rozdziera gazete na drobne kawałki.
Po skończonej zabawie pamiętamy- KONIECZNIE POSPRZĄTAĆ!!!

,,Wiosenny bukiecik”- projekt plastyczny- komponowanie różnorodnych materiałów. Wykonujemy pracę według własnego pomysłu, pamiętając o tym, że 2 kwiatki mają mieć po 5 płatków, a pozostałe o 2 więcej. Ciekawa jestem jakie wyszły bukiety?


Lewa półkula mózgu- językowe centrum dowodzenia! Szeregi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 😃

Święta Wielkanocne obfitują w tradycje i zwyczaje ludowe, z których część jest wciąż żywo kultywowana , a część coraz bardziej zanika. Wciąż jednak święcimy pokarmy, malujemy pisanki, zanosimy palemki do kościołów i oblewamy się wodą w Lany Poniedziałek

Tradycje Wielkanocy :

1. Niedziela Palmowa
Świętowanie Wielkiej Nocy rozpoczynamy już tydzień przed Wielką Niedzielą. Tak samo jak dawniej, obchodzimy Niedzielę Palmową – zwaną kiedyś wierzbną lub kwietną. Dzisiaj nie trudnimy się raczej robieniem własnej kolorowej palemki, ale decydujemy się na kupno już gotowej i taką właśnie zanosimy do kościołów. Dawniej robiono palemki samodzielnie – z wierzbowych gałązek, bukszpanu, porzeczek, malin, suszonych ziół, piórek i kwiatów. Poświęconej palemce przypisywano magiczne właściwości, dlatego zanoszono ją do domów, by zapewniała rodzinie szczęście. Wykonany z niej krzyżyk wtykano w pierwszą zaoraną skibę, by chroniła przed gradobiciem, gałązki wkładano także pod próg, by strzegły domowników przed chorobami, a te zatknięte pod strzechą chroniły dom przed piorunami. A wierzbowe kotki z palemki… połykano! Miało to ustrzec od bólu gardła i zapewnić zdrowie. Taka palemką delikatnie bijano nie tylko domowników, ale również zwierzęta i dobytek, by przekazać w ten sposób magiczne siły.
2. Święcenie pokarmów
Zwyczaj święcenia pokarmów w Wielką Sobotę uchował się, aż po dziś dzień. Ma on korzenie pogańskie, ale został uświęcony przez Kościół. Dzisiaj święcimy w Kościele tylko symboliczne pokarmy, które mieszczą się w niewielkim, zazwyczaj wiklinowym koszyku. Zawartość takiej święconki może być też różna, w zależności od danego regionu. Nie może jednak zabraknąć: jajek, chleba, kiełbasy lub wędlin, soli, baranka (z masła lub cukru), chrzanu oraz kawałka domowego ciasta. Dawniej święcono wszystkie pokarmy, które miały zostać spożyte w czasie wielkanocnego śniadania! Układano je w większych koszach i zanoszono do kościoła lub święcono przy kapliczce, a nawet przed domostwem. Rozkładano dania na białych płachtach lub obrusach, by zostały poświęcone przez księdza, który przyjeżdżał specjalnie w tym celu do wsi. Wierzono, że taka biała płachta ma moc ochrony przed piorunami, dlatego rozkładano ją przed domem, gdy nadchodziła burza.
3. Malowanie jajek
Wielkanocne tradycje w Polsce to również zwyczaj malowania jajek na Święta. Jeden z tych, którego za dziecka wyczekiwało się z wielką niecierpliwością. Wywodzi się jeszcze ze starosłowiańskich wierzeń, gdzie jajko miało bardzo ważne znaczenie. Symbolizowało siły witalne i podobnie jak dzisiaj – początek nowego życia. Pośredniczyło między światem ludzkim, a duchów i bogów. Obecnie wszystkie kolorowe jajka zwiemy pisankami.
4. Poniedziałek Wielkanocny
Kojarzy nam się przede wszystkim z oblewaniem wodą innych osób. Zwyczaj wiąże się z dawnymi praktykami pogańskimi, gdzie ma symbolizować oczyszczenie z zimowego brudu i budzenie się przyrody na wiosnę. Dawniej wierzono, że im mocniej została oblana panna, tym ma ona większe szanse na rychłe zamążpójście. Dzisiaj znany jako śmigus-dyngus, a dawniej były to dwa odrębne zwyczaje. Śmigusem zwano symboliczne smaganie witkami wierzbowymi po nogach i oblewanie zimną wodą, co miało związek z wiosennych oczyszczeniem. Dyngus z kolei polegał na wykupieniu się od oblewania wodą. Gdy panna nie chciała być ani smagana gałązkami, ani oblewana, mogła wykupić się przez podarek tradycyjnej pisanki lub innego przysmaku ze świątecznego stołu.

easter-egg-4-coloring-page pisanki-wielkanocne-do-druku

 


Środa 08.04.2020r.
Zapraszam, abyście trochę poruszały się. Zabawa ,,Kwitnąca łąka”: rodzic opowiada, jak wiosenne słoneczko ogrzewa pączki, a dziecko ilustruje opowieść ruchem.
Dziecko w przysiadzie, głowa pochylona oparta na kolanach, ręce założone na głowie- sa pąkami kwiatów na łące
Rodzic mówi wolno kolejne sekwencje:
– budzą się ( dziecko otwiera ręce, podnosi głowę)
– rosną (dziecko powoli wstaje)
-rozchylają się (rozchyla ręce nad głową)
-rozkwitają (dziecko porusza swobodnie rękami nad głową)
-wiaterek wiosenny porusza ich delikatnymi łodyżkami ( dziecko przechyla się w różnych kierunkach ale nie odrywa nóg od podłoża)
-wystawiają swoje płatki do słońca ( dziecko wystawia buzie jak do słońca, obraca ją w lewo i prawo)

Mamo, tato, proszę odczytaj tekst
O WIOŚNIE W LESIE I WIEWIÓRKI WAŻNYM INTERESIE
Spał sobie Hałabała zimą, długą znużony wielce w swojej dziupli po wiewiórce na mchowej pościeli. Nóżki w czerwonych bamboszkach podwinął pod siebie i czekał aż słonko wiosenne na dobre się rozzłoci na niebie. Coraz to się poderwał, ogienek na komineczku zapalił, herbatki z lipowego kwiatu w garnuszeczku zaparzy, jagódką suszoną przygryzł albo laskowym orzeszkiem i dalej spał, i z jednego boczku na drugi się przewracał. Aż się miotełka z gęsich piórek z oburzenia trzęsła w kątku, że jej krasnal nie weźmie do zrobienia porządku. Paproszki bowiem sypały się z mchowej pościeli i nieporządek był wielki. Połowa marca już dawno minęła, a krasnal wciąż spał smacznie. Aż tu nagle któregoś dnia w południe, ktoś mu sen przerywa i stuk, puk, stuk, puk, do drzwi dziupli kołata.
3. Kto tam? – pyta krasnal, pod mchową pierzynką się przeciągając. A gość na to:
– To ja, wiewiórki córka z leśnego podwórka. Moja mama nie miała przyjść sama, więc mnie przysłała do pana krasnala, żeby pan przyszedł do mamy w ważnym interesie. Mieszkamy opodal w czarnym lesie.
– Owszem powiada krasnal – pójdę, ale nie inaczej, póki się z wiosną nie zobaczę. Nie będę się przy byle pogodzie spieszył – taka już moja zasada. Przyjdź kiedy indziej, trudna rada.
– Ale proszę pana – mówi wiewiórka zatroskana – Przecież już pączki widać na głogu, a na suchej trawce na rozłogu słońce niezgorzej świeci, a młynarzowe dzieci, bazi szukają nad rzeka. Już wiosna niedaleko.
– Ależ, gdzież tam, gdzież tam –mruknął Hałabała i chrapnął.
4. Spał znowu jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Biegnie ktoś zieloną drogą. Rude uszy, rudy ogon i do dziupli stuk, puk.
– Kto tam? – pyta krasnal.
– To ja wiewiórki córka z leśnego podwórka. Mama prosi, żeby pan przyszedł w ważnym interesie do naszej dziupli w czarnym lesie.
– Owszem, owszem, przyjść przyjdę, ale nie inaczej, póki się z wiosną nie zobaczę. Nie będę przy byle pogodzie nóg nadwyrężał – tak już moja zasada. Przyjdź kiedy indziej, trudna rada.
– Ale panie krasnalu – mówi wiewiórka pełna żalu – toć już baba Saba przyszła do lasu po zawilce, toć już włosy zielone wierzbom rosną ponad rzeką, wiosna już niedaleko.
5. Na wspomnienie o babie Sabie zerwał się krasnal z pościeli i jednym oczkiem z dziupli wyjrzał. Patrzy, a baba Saba stoi na pagórku. Fartuch ma kraciasty, a w nim jakieś kwiaty. To zawilce świeże, bieluchne, w małe powiązane pęczki. A każdy pęczuszek otulony w świeżutki meszek zielony. A baba Saba twarz, pomarszczoną jak jesienne jabłko, co się już kwartał pod jabłonką wyleżało, pod słoneczko wyciąga i mruczy;
– Od dwudziestego marca zagrzewa słonko choć starca.
– Zagrzewa, zagrzewa – mówi Hałabała i ziewa – ale to jeszcze nie wiosna, wiewiórko – rudoskórko. Fiołków jeszcze nie ma . I uraczywszy wiewiórkę tą przemową, buch, buch – krasnal na pościel mchowa i chrapnął. Spał znów jakiś czas, aż tu biegnie ktoś przez las. Zwinne, zgrabne susy, ruda kita, rude uszy. I do dziupli stu, puk!
– Kto tam?
– To ja! – woła rudas, starszy syn wiewiórczy. – niech się pan krasnal łaskawie w pościele nie kurczy i przyjdzie do mej mamy w ważnym interesie. Toć już wiosna od dawna błąka się po lesie.
– Wpierw się do wstania przymuszę, zanim nie zabrzmią fujarki pastusze! – woła krasnal. Aż tu nagle brzmi znad rzeczki głos wierzbowej fujareczki, po powietrzu leci granie – No niechże pan krasnal wstanie!
Raz, dwa, przetarł krasnal oczy i hop! Jak nie skoczy! Chwycił miotełkę z kąta i prosi:
Miotełko ty z gęsich piórek, oczyśćże mój garniturek wiosenny. Miotełeczka furku, furku po wiosennym garniturku i w mig krasnal z dziupli hyc – i biegnie na to miejsce,
gdzie zwykle się z wiosenką spotykać. Przybiegł wreszcie na to miejsce, kędy las się kończy. Patrzy, słońce nad polaną w złocistej opończy. Sypie promieniami całe wiązki na młodziuchne liście i gałązki. A fiołków w trawie gromada cała.

6. Przystanął Hałabała i woła;
– Ej, wiosenko, nie bądź taka, przybądź do mnie, nieboraka, niechże cię zobaczę! Zapachniało mu nad głową fiołkowo, wiosenkowo, jakby nos wetknął znienacka w pachnidełka miłe, i nagle patrzy, panienka wiosenka, w konwaliowych, sasankowych sukienkach. Uśmiecha się i mówi;
– Jestem już. Każę słonku świecić, każę śpiewać ptakom, będziesz mógł po lesie chodzić, nieboraku.
– Taraz to już będę mógł! – wrzasnął Hałabała i nie żałując nóg, w te pędy do wiewiórki – rudoskórki pobiegł.
– Jakiż to ważny interes masz do mnie, ciekaw jestem ogromnie!
– A wiewiórka – rudoskórka rudą główka kręci i mówi.
– Cała bieda w tym, że nie mam pamięci. Cztery dziuple w lesie miałam, a o jednej zapomniałam. Tam orzechów pełna dziupla, a tu mi się co dzień zapas uszczupla, a do nowych laskowych orzechów jeszcze daleko. Pamiętam, ze mości Hałabała był ze mną, gdym dziuple obierała: dam orzechów mości krasnalowi, jak się nad tym trochę pogłowi.
– A owszem, bardzo chętnie, wnet to sobie upamiętnię. Pierwsza dziupla była w tej sośnie, co pod nią krzywy pieniek rośnie: druga dziupla była w tej sośnie, co pod nią borówka rośnie: trzecia dziupla była w tej sośnie, co pod nią wilcze łyko rośnie, a czwarta dziupla, była w tej sosence, co to ja się pod nią często kręcę, nad pracowitością czarnych mrówek rozmyślając. I o ile mnie pamięć nie myli, to jeszcze w lutym zastałem cię w tej dziupli po obiadku sutym, jakieś się po ostatnim orzechu oblizywała w pośpiechu.
– A to ci się przypomniało, mój kochany Hałabało! – pisnęła wiewiórka.
– Prawda, prawda! Bo to mam pamięć jak u niedźwiedzia ogon – i hyc, kic, pobiegła w polankową stronę i tylko zatrzeszczały gałązki zielone.

7. A Hałabała stoi i myśli; „co tam będę za wiewiórką gonił bamboszki wypsuwał i o te dwa orzechy, co mi z wdzięczności przyobiecała się dopominał. Pójdę lepiej i zobaczę, co się dzieje z boćkiem klekotaczem, boć już pewnikiem z zagranicy powrócił i na stodole baby Saby klekoce”. I poszedł krasnal, a w ślad za nim szła wiosenka panienka w wiosenkowych, konwaliowych sukienkach, z fujareczką swa zaczarowaną ptaszęcymi piosenkami rozśpiewaną.

Następnie dziecko opowiada, o czym było opowiadanie, zachowując porządek zdarzeń, opisuje, się w lesie wraz z nadejściem wiosny.
Zadania do wykonania
Karty pracy str. 70-71
Zbliżają się święta wielkanocne, czas już brać się za porządki. Zachecam do pomocy mamie. Myślę, że przy wesołej muzyce wspólne sprzątanie bedzie przyjemne. Zatem do roboty 😉


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci
Zapraszam na króciutką gimnastykę.😃Rozpocznijcie od marszu, potem bieg .Teraz 5 skłonów, 10 przysiadów, krążenia ramion, głowy, bioder.Na koniec kilka podskoków.😊
Kolejną propozycję jest zabawa przy użyciu zmysłów
Przygotujcie owoce lub warzywa, jakie są dostępne w domu. Zawiązujemy dziecku oczy i za pomocą dotyku i węchu ma odgadnąć jego nazwę. Można również dać dziecku owoc lub warzywo do posmakowania. Jeśli będą trudności w odgadnięciu zagadki, dziecko może zadawać dodatkowo pytania np. czy to jest czerwone ? Gdy dziecko odgadnie nazwę owocu lub warzywa , musi podzielić jego nazwę na sylaby i głoski , powiedzieć jaką głoską zaczyna i kończy się wyraz. Powodzenia 😃
Pozdrawiamy Was serdecznie


Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci 🙂

Dzisiaj  zajmiemy się pierwszymi wiosennymi kwiatami.

Na początek proponujemy rozwiązanie zagadek słownych :

-Co to za kwiat wiosenny, którego nazwa kończy się wyrazem „pan”- tulipan.

-To pierwszy wiosenny kwiat, biały jak pierzynka, a jego nazwa wzięła się od tego, że przebija śnieg.-przebiśnieg

-Żółciutki jest jak słonko, powiedzcie sami jakimi kwiatami wielkanocny koszyk przystrajamy?- żonkil

-Żółte, białe, fioletowe ,wczesną wiosną w ogrodzie wystawiają głowę?- krokusy

Spróbujcie odszukać te kwiaty w albumach , książkach przyrodniczych, lub obejrzyjcie film w internecie i przyjrzyjcie się jak wyglądają 🌷

Możecie podzielić nazwę tych kwiatów na sylaby, głoski , policzyć ilość głosek i sylab w tych wyrazach. 

Proponujemy też wykonanie pracy plastycznej :

Wybierzcie jeden z wymienionych kwiatów i narysujcie go, jeżeli będzie z tym problem możecie, wydrukować z Internetu kształt kwiatu,  a następnie wykonać wydzierankę. Do tego będzie potrzebna Wam kolorowa bibułka i klej.

 

Kolejną propozycja na dzień dzisiejszy jest posianie rzeżuchy lub owsa wielkanocnego 

Aby posiać rzeżuchę potrzebny będzie talerzyk, wata i nasiona rzeżuchy. Na talerzu układamy dość grubą warstwę waty i podlewamy obficie wodą, na mokre podłoże siejemy  nasiona rzeżuchy i podlewamy ją każdego dnia,  przy tym obserwujemy. Aby posiać owies wielkanocny potrzebna jest doniczka, ziemia i nasiona . Do doniczki wsypujemy ziemię, następnie owies, przysypujemy ziemią i podlewamy. Nasze rośliny obserwujemy każdego dnia.

W planach również mamy poznanie litery H, h W kartach pracy na stronie 68,69 czekają na was zadania do wykonania

Pozdrawiamy Was serdecznie



Poniedziałek 06.04.2020r.
Rozpoczynamy krąg tematyczny ,,Wiosna w parku i w ogrodzie”. ,,Witaj wiosno!”
Zapraszam do wiosennych zabaw w domu ,,Parasole na wiosenny deszczyk”- ćwiczenia relaksacyjne- masażyk.
Dziecko leży na brzuchu, rodzic siedzi obok. Zabawę rozpoczyna osoba siedząca, lekko stukając palcami w plecy dziecka. Potem po kolei rysuje elementy, o których mowa w tekście
Kiedy deszcz na dworze pada, to w szatni stoi kolorowych parasoli gromada.
Ten pierwszy w esy -floresy – to parasol Teresy.
Drugi – czerwony w kółka – to parasol Jurka.
Trzeci – beżowy w kropki – to parasol Dorotki.
Czwarty – żółty w kwiatki – to parasol Beatki.
Piąty – w ciapki zielony – to parasol Ilony.
Szósty – niebieski w kratkę – wybrał sobie Małgorzatkę.
Z Małgorzatą chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.

Po zakończeniu wiersza zmiana ról.

,,Wiosenna pobudka”- tworzenie kompozycji z kolorowych klocków według kodu graficznego. Rodzic wybiera kilka kształtów i kolorów klocków i kieruje do dziecka polecenie np. ułóż z takich klocków kwiat. Po ułożeniu zmienia klocki i prosi o ułożenie innych obiektów np. słońce, motyl itp.
Przed nami piękny wiersz Jana Brzechwy.
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!

Rodzicu przeczytaj wiersz, a następnie porozmawiaj o jego treści, jakie było zakończenie tej historii. Można zaprosić dziecko do wspólnej recytacji. Na koniec czeka zadanie w kartach pracy.
Strona 66-67
W następnej zabawie zapraszam dziecko i rodzica do muzycznego zilustrowania wiersza ,,Przyjście wiosny”. Wcześniej proszę zrobić instrumenty muzyczne, z przedmiotów znajdujących się w domu. Rodzic recytuje wiersz (dziecko włącza się do recytacji), robi przerwę po każdej sekwencji opisu pojazdu- w tym czasie dziecko gra na instrumencie.
Miłej zabawy 🙂


Co ma ręka do mówienia- ćwiczenia grafomotoryczne część 2

 


Propozycje wspólnych zabaw dla dzieci 😃

Zabawa w głoskowanie :

Wspólnie z dziećmi przegłosujcie nazwy przedmiotów ze swego otoczenia , np. podczas sprzątania swojego pokoju, zabawki dzieci. Pobawcie się także w przeliczanie obiektów z otoczenia, możecie je dodawać i odejmować 🙂 

Kolejna propozycja to zabawa,, Wielkanoc ”

Nazwa pochodzi stąd , że właśnie w ten sposób bawimy się w Wielkanoc, szukając słodyczy od zajączka. 

Zaczynacie od pocięcia kartki A4 w małe kwadraciki . Potem trzeba schować jakiś przedmiot (słodycz, zabawkę) , np. w szufladzie ze sztućcami w kuchni. I krok po kroku na każdej kartce narysować instrukcję, która do niego prowadzi. 

Wygląda to tak, że pierwszą kartkę daje się osobie szukającej do ręki, a na niej może być narysowany but taty. W bucie taty jest kartka z pralką. A w pralce jest kartka z chlebakiem. W chlebaku jest kartka z rysunkiem jakiejś książki dziecka. A w książce dziecka szuflada ze sztućcami! 

Życzymy powodzenia 😃

P.S Tęsknimy za całą grupą Krasnoludki. Serdecznie pozdrawiamy 


Czwartek 02.04.2020r.

Zachęcam do kolejnej zabawy, wystarczy tylko mieć kilka nakrętek od plastikowych butelek.

Gra ,,Kapsle”: nakrętki obciążone plastelina; rysujemy trasę dla kapsli- mazakiem na dużym arkuszu papieru lub rozklejoną na dywanie szeroką taśmą.

Wygrywa ten kto pierwszy dotrze do mety. Jeśli kapsel wypadnie z trasy, zawodnik wraca na swoje miejsce.

Te same kapsle można wykorzystać jako pionki do gry, którą sami stworzycie. Wystarczy na dużej kartce narysować własną plansze-trasę, zaznaczyć miejsca START i META wziąć kostkę do gry i gotowe.

Dodatkowe propozycje: jeśli jeszcze tego zadania nie wykonaliście, to zapraszam na str. 93 Karty pracy. 

Kolejna zabawa: ,,Klocki w rzędzie lub szeregu”

Cel: Zrozumienie, że po przestawieniu liczmanów nie zmienia się ich liczba.

Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich  jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić. 

Miłej zabawy 🙂


Czysta ziemia – pogadanka z dzieckiem

Drodzy Rodzice,  

poproście dzieci aby własnymi słowami opowiedziały o tym, jak każdy człowiek może przyczynić się do tego, aby na świecie było czysto. Zadajcie dzieciom pytania, kierujcie rozmowę aby przypomnieć o segregacji odpadów, przetwarzaniu śmieci, ograniczeniu korzystania z przedmiotów jednorazowego użytku takich jak foliowe torebki, korzystanie z roweru lub komunikacji miejskiej zamiast samochodu, naprawianiu zepsutych rzeczy zamiast kupowaniu nowych, gaszeniu światła, gdy wychodzimy z pokoju, zakręcaniu wody, gdy myjemy zęby, niezrywaniu kwiatów na bukiety, niełamaniu gałęzi drzew. W miarę możliwości pokażcie dzieciom zdjęcia dostępne w internecie, pokazujące zachowania proekologiczne : wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, segregowanie odpadów.

Zaznacz drogę – zabawy matematyczne na poznanie liczby 15, kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji, wykonanie zadań w kartach pracy. Karta pracy strona 64 – 65.

Powodzenia



Ćwiczenia słuchowe część 2


Środa 01.04.2020r.

Temat: ,,Po co nam tyle koszy na śmieci?”

Porozmawiaj z dzieckiem na temat ekologii; potrzeby segregowania śmieci. Główna zasada segregowania odpadów mówi, że należy oddzielać surowce od odpadów, które nie nadają się do ponownego przetworzenia.

Oddzielamy surowce takie jak: tworzywa sztuczne i metale, papier, szkło i odpady biodegradowalne. Zapraszam do zabawy ,,Jak to można wykorzystać?”

Zgromadź przedmioty np. słoik, rolka po papierze toaletowym/ręczniku, kilka plastikowych nakrętek, kapsle itp. Spróbuj coś z nich wykonać np. wazonik, pionki do gry itp.

Ciekawe co wymyślicie?

Zadanie do wykonania: karta pracy str 62-63. 

Zachęcam do odsłuchania piosenki (może razem zaśpiewacie?) na YouTube: Zozi- ,,Świat w naszych rękach”.

Dobrej zabawy 🙂 🙂 🙂 

  1. Pamiętacie, że dzisiaj prima aprilis?

Dobre rady na odpady 

A więc Panowie i Panie

Zaczynamy sortowanie. 

Do pojemnika niebieskiego 

wrzucamy tylko papier kolego! 

A jeśli napój już wypiłeś 

to do żółtego pojemnika butelkę wyrzuciłeś 

Szklane butelki i słoiki bezbarwne 

do białego pojemnika wędrują bezkarnie 

Flakoniki kolorowe te po perfumach mamy 

do zielonego pojemnika wrzucamy 

na puszki, kapsle, konserwy – 

pomarańczowy kontener – oszczędzi Ci nerwy

Będziesz dbać o środowisko – dzieci będą miały wszystko :

– czyste rzeki i jeziora, wypoczynek letnią porą 

– łąki i pachnące lasy – będą tam spędzały wczasy. 

Zgaduj – zgadula” – Proszę przeczytać dziecku pytania. Zadaniem dziecka jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi.

1. Bawiłeś się na placu zabaw, w pewnej chwili kolega poczęstował cię cukierkiem. Zjadłeś cukierek, a papierek:
– rzuciłeś na trawę
– zakopałeś w piaskownicy
– wrzuciłeś do kosza.

2. Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś:
– schować kartonik tak, aby go nie było widać
– zakopać kartonik w ziemi
– zabrać kartonik z powrotem do domu

  1. W lesie nie wolno krzyczeć, gdyż:
    – można sobie zedrzeć gardło
    – można wystraszyć zwierzęta
    – można przestraszyć grzybiarzy4. Na skraju leśnej drogi zauważyłeś lisa, który przed tobą nie ucieka, więc:
    – podchodzisz aby go pogłaskać
    – przepędzasz zwierzę
    – trzymasz się od lisa z daleka, a o spotkaniu informujesz dorosłych5. Zwierzę, którego nie spotyka się w lesie, to:
    – sarna
    – jeż
    – krowa6. Ptak, który nie mieszka w lesie, to:
    – dzięcioł
    – łabędź
    – sowa

 Zabawa relaksacyjna.

 Puszczamy cichą muzykę relaksacyjną. Dzieci wykonują polecenia. 

– Oddychamy spokojnie i głęboko. Oddychamy tak, jak oddycha lokomotywa. Nabieramy powietrze noskiem i wypuszczamy ustami. Powietrze wchodzi lekko przez nosek i wychodzi buzią. Każde dziecko ma nosek i każde dziecko ma buzię. Oddychamy równo, głęboko i spokojnie (kilka razy).

 



Po co jest deszcz? Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza. 

,, Deszcz ”

 Gwałtu, rety! Co się dzieje?! 

Z nieba znów jak z cebra leje! 

Deszcz przemoczył w parku ławki, 

Kosz na śmieci i huśtawki, 

Zrosił nowy szyld w hotelu,

A pieczarce zmył kapelusz

Chyba zaraz humor stracę! 

Gdy poszedłem z psem na spacer,

Dopadł mnie paskudny katar, 

A Burkowi zmokła łata! 

A w dodatku nikt dokoła

Nie rozumiem mej  niedoli:

Ani morze parasoli, 

Ani drzewa, 

Ani krzaki…

Z gniazdek wyfrunęły ptaki –

W deszczu piórka sobie myją

I deszczówkę z kałuż piją.

Klon z radości się zieleni, 

A dżdżownica wyszła z ziemi.. 

Chyba wszystkich ten deszcz cieczy! 

Oczywiście oprócz pieszych .

Co wspólnego ma deszcz z cytryną?

Zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny.

Pokażcie  dzieciom cytrynę i powiedzcie, że deszcz ma wspólną cechę z cytryną .

Dzieci określają cechy cytryny i próbują określić, która z nich pasuje do deszczu.

Następnie kroicie cytrynę i wyciskacie z niej sok do kubeczka .

Na koniec dzieci próbują odrobinę soku z cytryny, określają jej smak, a Państwo informują że deszcz może mieć tak jak cytryna, odczyn kwaśny.

A teraz przydatne informacje:

Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, Ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdujące się na liściach.  Bez tej warstwy woda Bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze  mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej  ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie). 


Krąg tematyczny: ,,Chronimy przyrodę”.

Temat: ,,Czyste powietrze- czy wiemy, czym oddychamy?”

Zabawa ,,Słońce i deszcz”- układanie rytmów z kolorowych zabawek i odwzorowywanie ich w formie dźwiękowej: np. lalka, klocek,lalka,klocek. Klaśnięcie, tupnięcie, klaśnięcie,tupnięcie.

,,Co to jest powietrze?”- proszę porozmawiać z dzieckiem na temat powietrza: Co to jest powietrze? Gdzie się znajduje? Po czym poznajemy że jest? Czy bez powietrza można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon? Takie ćwiczenia można wykonać w domu.

Zadanie karty pracy str. 58-59

Zabawa dydaktyczna ,,Co porwie wiatr?”- wyszukiwanie przedmiotów ciężkich i lekkich.


Czyste powietrze. Propozycja zabaw dla dzieci

Zabawa : ,, Zatkany nos ” 

Dzieci zostają poproszone o zatkanie nosa i buzi na kilka /kilkanaście sekund.

Następnie rodzic zadaje pytania:

1.Czego nie można robić jak ma się zatkany nos? (oddychać)

2.Czym oddychamy? ( powietrzem)

3.Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkane nosy? ( udusilibyśmy się)

WNIOSEK Z ZABAWY : NIE MOŻNA ŻYĆ BEZ POWIETRZA

Zabawa: ,, Dmuchanie balonu ”

Rodzic nadmuchuje balon i pyta :Dlaczego ten balon rośnie? 

Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania :

1.Co stało się z balonem? 

2.Gdzie znajduje się powietrze? 

3.Czy widzimy powietrze? 

  1. Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest? 
  2. Czy możemy je złapać? 
  3. Czy powietrze ma smak? 

WNIOSEK Z ZABAWY : POWIETRZE JEST WSZECHOBECNE , BEZBARWNE, BEZWONNE, NIE MA SMAKU 



Zagadki matematyczne

Bujały liście sobie na drzewie, 

Jak długo bujały tego nikt nie wie. 

Lecz wiemy, że było ich 10,

A teraz na ziemi leży ich 6.

Ile liści zostało na drzewie? 

Na drzewie siedziało 5 ptaszątek 

Do dopiero jest początek. 

Doleciały do nich 4

Wtedy się zrobiły szmery. 

Ile ptaszków było razem? 

Po niebie płynęły chmurki. 

Na początku 8 było 

4 z nich odpłynęły. 

Ile chmurek zostało? 

Z nieba spadły 3 kropelki 

3,kropelki jak perełki. 

Potem spadły jeszcze 2 

Ile razem ich tu jest?


Zabawy matematyczne

  1. Na rolki po papierze toaletowym naklej cyfry 0-9. Daj dziecku garść patyków i poproś, żeby do każdego kubeczka powstałego z rolki włożyło ich odpowiednią ilość (zgodnie z cyfrą widniejącą na karteczce).

Narysuj na kartce ludka i umieść w nim rozrzucone losowo cyfry. Zadanie matematyczne do tej zabawy jest proste. Rzucajcie kostką, a zadaniem dziecka jest odszukanie i zaznaczenie cyfry, którą pokazuje wyrzucona liczba oczek

karta pracy 26.03


Gimnastyka buzi i języka – czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy – część 2 ( Materiały edukacyjne pobrane ze strony https://rysopisy.eduzabawy.com/)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 





Baby Shark


Zapraszam do zabaw z matematyką. 

Zabawy z kostką

  1. Dziecko rzuca kostką do gry. Pokazuje na palcach, ile wyrzuciło kropek. Uwaga! Trzeba ćwiczyć tak długo, aż dzieci globalnie będą odczytywały liczbę kropek na kostce.
  2. Dziecko rzuca 2 kostki do gry. Liczy lub dolicza (zależy od poziomu rozwojowego) kropki na dwóch kostkach razem.
  3. Dziecko rzuca dwie kostki liczbowe. Dodaje liczby na dwóch kostkach razem.
  4. Kostki mają taki układ oczek, że suma liczby oczek na przeciwległych ściankach zawsze wynosi 7. Jeżeli więc potoczymy kostkę po stole i zapytamy dziecko, ile jest oczek na niewidocznej ściance spojrzy na oczka znajdujące się na górnej ściance i szybko odejmie od 7 ich liczbę.

Zabawa matematyczna „Kreślenie egipskich wzorów”

Dziecko otrzymuje kartkę w kratkę i mazak. Kropka zaznaczony jest początek szlaczka (kropka jest pięć kratek w dół od górnego lewego rogu kartki). Rysuje szlaczek według instrukcji osoby dorosłej: Zaczynamy od miejsca zaznaczonego kropką: dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo, dwie kratki do góry, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w lewo, jedna w dół, dwie w prawo. Dalej dziecko samo kończy rysowanie szlaczka.


Krzyżówka matematyczna dla dzieci

Żeby Krasnoludki nie zapomniały, że już wiosna o to wiersze do nauki i kilka wiosennych kolorowanek.

WIERSZ ZAGADKA

„ W marcu się zaczyna,
gdy się kończy zima.
Przyjdzie z wiatru ciepłym wiewem,
z pękiem kwiatów, z ptaków śpiewem.”

„Coś na W- jak wesoła.

Coś na I- jak iskierka.

Coś na O- jak olszyna.

Coś na S- jak słoneczna.

Coś na N- jak nareszcie.

Coś na A- jak Agnieszka.”

I już sprawa całkiem prosta, każdy zgadnie, że to WIOSNA

 

WIERSZ „WIOSNA”
Magdalena Frączek.

Przyszła do nas wiosna,
Ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
Zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
Weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
Niechaj wiosna długo trwa !.

Grupa VI – 6 latki – KRASNOLUDKI

Nauczycielki: mgr Katarzyna Żukowska

                             mgr Danuta Futyma

Pomoc techniczna: Magdalena Koszkuć