Koncepcja pracy

Koncepcja pracy przedszkola

Nr 6 w Augustowie

na lata 2015-2019.

Podstawa prawna:

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324 z póź.zm.) ,ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności  podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.

CELE KONCEPCJI

  • Utrzymanie dotychczasowej wysokiej jakości pracy przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron pracy placówki.
  • Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
  • Promowanie zdrowego żywienia.
  • Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
  • Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
  • Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
  • Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.

 

 

 

 

 PRIORYTETY PRZEDSZKOLA 

  1. Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i dbanie o zdrowie.
  2. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka poprzez współpracę z rodzicami i instytucjami wspierającymi dziecko.
  3. Upowszechnianie wartości wychowania przedszkolnego promocja placówki.

MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa.

WIZJA PRZEDSZKOLA

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby
  • Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości
  • Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami , kreatywnego myślenia , działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach , poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra , prawdy i piękna
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i dobrze przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole
  • Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowana , kompetentną , zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną

O NASZEJ PLACÓWCE

Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. Mieści się w parterowym, dużym budynku. Jego atutem jest okazały ogród , wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym. Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują najczęściej pobliskie osiedle.

W przedszkolu funkcjonuje 5 grup. Przedszkole zatrudnia 25 osób

Godziny pracy przedszkola są dostosowane do potrzeb rodziców.

Dzieci pozostające w trudnych sytuacjach losowych , znajdują pomoc dzięki dobrej współpracy przedszkola z instytucjami społecznymi.

Przedszkole współpracuje ze szkołą a celem tej współpracy jest przygotowanie dzieci 6-letnich do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych , uzyskiwania sukcesów i radzenia sobie z porażkami.

Kadra pedagogiczna to 11 nauczycielek z wykształceniem wyższym pedagogicznym, w tym 10 nauczycielek dyplomowanych i jedna mianowana. Nauczycielki ciągle rozwijają się poprzez różne formy doskonalenia zawodowego.,

Praca wychowawczo-dydaktyczna planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.

Nasze cele w pracy wychowawczo-dydaktycznej

  • Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju
  • Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem
  • Kultywowanie własnej , naturalnej chęci uczenia się
  • Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się
  • Stymulowanie całościowego , harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem
  • Nauka przez aktywne działanie
  • Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych
  • Okazywanie sobie wzajemnej pomocy
  • Realizacja Programu Wychowawczego , uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci
  • Promowanie zdrowego stylu życia w domu i przedszkolu – realizacja Programu Profilaktycznego.
  • Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka
  • Promowanie wychowania poprzez uczestnictwo w kulturze, edukację teatralną , medialną
  • Objęcie dzieci pomocą psychologiczno – pedagogiczną

METODY PRACY

Preferujemy integrację metod, korzystamy z tego co najlepsze, m.in.:

  • Dziecięca matematyka wg prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
  • Ruch rozwijający Weroniki Sherborne
  • Pedagogika zabawy
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • Terapia bajką
  • Metody aktywizujące
  • Metoda Orffa i R. Labana
  • Metoda projektu
  • Elementy metody I. Majchrzak

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

  • Nasze cele wychowania i nauczania
  • Działania zorientowane na dziecko
  • Aktualne pory roku
  • Święta i uroczystości
  • Tradycje przedszkola (kalendarz imprez)

 

OFERTA PROGRAMOWA

Przedszkolny Zestaw Programów  jest załącznikiem do Koncepcji Pracy Przedszkola.

W celu rozszerzenia oferty programowej  rozwijającej zainteresowania i zdolności dzieci proponujemy (po czasie przewidzianym na realizację podstawy programowej):

  • Zajęcia rozwijające muzycznie
  • Zajęcia rozwijające plastycznie
  • Zajęcia logopedyczne

 

ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECIOM W PRZEDSZKOLU

  • Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności związane z bezpieczeństwem
  • Przedszkole systematycznie dokonuje przeglądów stanu bezpieczeństwa budynku i placu zabaw
  • Rozwijanie u dzieci umiejętności zauważania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych
  • Realizacja Programu Profilaktycznego i Programu Wychowawczego

DBANIE O ZDROWIE

  • Zmiana nawyków żywieniowych
  • Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
  • Codzienne wyjścia na świeże powietrze
  • Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia

 

 

SYSTEM MOTYWACJI DZIECKA DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna
  • pochwała wobec grupy
  • pochwała przed rodzicami
  • emblematy

Stosowane kary:

  • upomnienie słowne indywidualne
  • upomnienie słowne wobec grupy
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy

 

SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej, opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:

– „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka , jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie diagnozy wstępnej)

– kształtującej- szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie (dokumentowanie wyników)

– diagnostycznej- monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco

– na wyjściu – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka wynikających w szczególności z:

  • wybitnych uzdolnień
  • niepełnosprawności
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym
  • specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności
  • zaburzeń komunikacji językowej
  • choroby przewlekłej
  • zaburzeń psychicznych
  • sytuacji kryzysowych i traumatycznych
  • zaniedbań środowiskowych
  • trudności adaptacyjnych
  • odmienności kulturowej

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:

  • działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
  • działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów zaspokojenia w tym:

poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),

zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,

zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,

zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, terapii integracji sensorycznej oraz innych charakterze terapeutycznym,

porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,

 działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

Objęcie dzieci zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychologiczno – edukacyjnymi wymaga zgody rodziców.

SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI

  • prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • organizowanie dni otwartych
  • organizowanie zebrań
  • omawianie arkuszy diagnostycznych
  • arkusz informacji osiągnięć dziecka w przedszkolu
  • organizacja zajęć otwartych
  • prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych

WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA

Współpraca zespołu pedagogicznego:

Tworzenie zespołów zadaniowych, tworzenie rocznych programów, tworzenie narzędzi do ewaluacji , raporty , diagnozy , monitoring procesów zachodzących w przedszkolu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.

Współpraca ze studentami:

Odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej , zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej

Współpraca z rodzicami:

Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami . Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.

Cele:

– koordynacja oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu – partnerska współpraca na rzecz dziecka i przedszkola

– wszechstronny rozwój dziecka

– zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami , programami pracy

– włączanie rodziców do udziału w organizowaniu pracy placówki

– przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu

– przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy

– zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola

– podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców

– integracja rodziców i nauczycieli

– promowanie placówki w środowisku lokalnym

Formy współpracy z rodzicami:

– zebrania grupowe, informacyjne;

– konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica;

– zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;

– prowadzenie kącika dla rodziców , m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci;

– prowadzenie strony internetowej;

– pedagogizacja rodziców na zebraniach , poprzez zamieszczanie artykułów na gazetkach , stronie internetowej , propozycje literatury;

– udział w imprezach organizowanych przez przedszkole;

– udział w rodzinnych konkursach przy okazji imprez przedszkolnych;

– włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak : Mikołajki, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Piknik rodzinny

– włączanie rodziców w realizacje programu wychowawczo – dydaktycznego;

– pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych przedszkola

– włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowanych na terenie przedszkola(np. Kiermasz ciast, zbiórka książek itp.);

– włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcamy rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu;

– zachęcanie do wyrażania opinii na temat planu pracy , programów przedszkola;

-składania propozycji zakupu sprzętu i zabawek do przedszkola.

Współpraca z instytucjami wspierającymi rodzinę i dziecko

Cele:

– rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci

– satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań , wyróżnień , nagród

– kształtowanie postaw społecznie pożądanych

– kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci

– urozmaicenie pracy dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej

– poszerzenie kontaktów zawodowych , które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki

Współpraca z:

  • Urzędem Miasta (akcje , konkursy , sprawy organizacyjne)
  • Komendą Powiatową Policji – bezpieczeństwo
  • Komendą Powiatowej Straży Pożarnej
  • Biblioteką Publiczną
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
  • Sanepidem
  • Szkołą Podstawową Nr 3
  • Augustowskimi Placówkami Kultury
  • Szkołą Muzyczną
  • Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
  • Muzeum Ziemi Augustowskiej
  • Z innymi przedszkolami i szkołami podstawowymi
  • Towarzystwem Młodego Krechowiaka
  • Przychodnią Stomatologiczną
  • Służbą Zdrowia
  • Domem Pomocy Społecznej Caritas

ADAPTACJA NOWYCH DZIECI

Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:

  • Bliska więź dziecka z rodzicami
  • Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych
  • Nadopiekuńczość rodziców
  • Liberalne wychowanie
  • Małe poczucie bezpieczeństwa

Cele adaptacji:

  • Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola
  • Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom-przedszkole
  • Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy
  • Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci
  • Poznanie się i integracja rodziców między sobą

Pomoc dziecku w adaptacji:

  • Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola , zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami
  • Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych
  • Oswajanie dziecka z informacją , ze w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek
  • Wizyty w przedszkolu, wspólne zabawy
  • Zapewnienie dziecka , że będzie odebrane w umówionym terminie
  • Spokojne rozstanie z dzieckiem , zawarcie umów
  • Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu- przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu
  • Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców- jako naturalnej potrzeby
  • Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola
  • Udział dzieci wraz z rodzicami w Pikniku Rodzinnym z okazji Dnia Dziecka

 

MODEL ABSOLWENTA

Dziecko kończące przedszkole osiąga dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowane do obowiązku szkolnego .

 

 

Absolwent Przedszkola:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

PROMOCJA PRZEDSZKOLA

Cele:

– pozyskiwanie dzieci

– nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami

– upowszechnienie w środowisku roli wychowania przedszkolnego

 

Działania promocyjne obejmują:

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów
  • Dbałość o dobra opinię placówki w środowisku lokalnym
  • Popularyzowanie wychowania przedszkolnego
  • Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej
  • Organizacja uroczystości
  • Prezentacja w lokalnych mediach – ogłoszenia, artykuły
  • Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
  • Upowszechnianie informacji o przedszkolu – wydawanie folderów, ulotek,
  • Nadanie imienia placówce