Koncepcja pracy przedszkola
Nr 6 w Augustowie
na lata 2015-2019.
Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168 poz. 1324 z póź.zm.) ,ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
CELE KONCEPCJI
- Utrzymanie dotychczasowej wysokiej jakości pracy przedszkola poprzez systematyczne wzmacnianie mocnych stron pracy placówki.
- Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
- Promowanie zdrowego żywienia.
- Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka.
- Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
- Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój.
PRIORYTETY PRZEDSZKOLA
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i dbanie o zdrowie.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka poprzez współpracę z rodzicami i instytucjami wspierającymi dziecko.
- Upowszechnianie wartości wychowania przedszkolnego – promocja placówki.
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania i nauczania, stwarza wychowankom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby
- Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości
- Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami , kreatywnego myślenia , działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach , poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra , prawdy i piękna
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i dobrze przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole
- Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowana , kompetentną , zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta. Mieści się w parterowym, dużym budynku. Jego atutem jest okazały ogród , wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym. Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują najczęściej pobliskie osiedle.
W przedszkolu funkcjonuje 5 grup. Przedszkole zatrudnia 25 osób
Godziny pracy przedszkola są dostosowane do potrzeb rodziców.
Dzieci pozostające w trudnych sytuacjach losowych , znajdują pomoc dzięki dobrej współpracy przedszkola z instytucjami społecznymi.
Przedszkole współpracuje ze szkołą a celem tej współpracy jest przygotowanie dzieci 6-letnich do bezstresowego podejmowania obowiązków szkolnych , uzyskiwania sukcesów i radzenia sobie z porażkami.
Kadra pedagogiczna to 11 nauczycielek z wykształceniem wyższym pedagogicznym, w tym 10 nauczycielek dyplomowanych i jedna mianowana. Nauczycielki ciągle rozwijają się poprzez różne formy doskonalenia zawodowego.,
Praca wychowawczo-dydaktyczna planowana jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Nasze cele w pracy wychowawczo-dydaktycznej
- Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju
- Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem
- Kultywowanie własnej , naturalnej chęci uczenia się
- Wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się
- Stymulowanie całościowego , harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem
- Nauka przez aktywne działanie
- Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych
- Okazywanie sobie wzajemnej pomocy
- Realizacja Programu Wychowawczego , uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci
- Promowanie zdrowego stylu życia w domu i przedszkolu – realizacja Programu Profilaktycznego.
- Włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka
- Promowanie wychowania poprzez uczestnictwo w kulturze, edukację teatralną , medialną
- Objęcie dzieci pomocą psychologiczno – pedagogiczną
METODY PRACY
Preferujemy integrację metod, korzystamy z tego co najlepsze, m.in.:
- Dziecięca matematyka wg prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
- Ruch rozwijający Weroniki Sherborne
- Pedagogika zabawy
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Terapia bajką
- Metody aktywizujące
- Metoda Orffa i R. Labana
- Metoda projektu
- Elementy metody I. Majchrzak
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- Nasze cele wychowania i nauczania
- Działania zorientowane na dziecko
- Aktualne pory roku
- Święta i uroczystości
- Tradycje przedszkola (kalendarz imprez)
OFERTA PROGRAMOWA
Przedszkolny Zestaw Programów jest załącznikiem do Koncepcji Pracy Przedszkola.
W celu rozszerzenia oferty programowej rozwijającej zainteresowania i zdolności dzieci proponujemy (po czasie przewidzianym na realizację podstawy programowej):
- Zajęcia rozwijające muzycznie
- Zajęcia rozwijające plastycznie
- Zajęcia logopedyczne
ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA DZIECIOM W PRZEDSZKOLU
- Przedszkole zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności związane z bezpieczeństwem
- Przedszkole systematycznie dokonuje przeglądów stanu bezpieczeństwa budynku i placu zabaw
- Rozwijanie u dzieci umiejętności zauważania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych
- Realizacja Programu Profilaktycznego i Programu Wychowawczego
DBANIE O ZDROWIE
- Zmiana nawyków żywieniowych
- Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia
- Codzienne wyjścia na świeże powietrze
- Udział w akcjach promujących zdrowy styl życia
SYSTEM MOTYWACJI DZIECKA DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna
- pochwała wobec grupy
- pochwała przed rodzicami
- emblematy
Stosowane kary:
- upomnienie słowne indywidualne
- upomnienie słowne wobec grupy
- poinformowanie rodziców o zachowaniu
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
Ewaluacja obejmuje diagnozę, analizę pracy pedagogicznej, opartej na wnioskach wynikających z diagnozy i analizy aktualnego stanu rozwoju dziecka. Dotyczy sytuacji:
– „na wejściu” – rozpoznanie aktualnej sytuacji dziecka , jego potrzeb, zainteresowań (przeprowadzenie diagnozy wstępnej)
– kształtującej- szczegółowe rozpoznanie stanu rozwoju i wspomaganie (dokumentowanie wyników)
– diagnostycznej- monitorowanie osiągnięć dzieci na bieżąco
– na wyjściu – ocena postępów po określonym cyklu kształcenia
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka wynikających w szczególności z:
- wybitnych uzdolnień
- niepełnosprawności
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności
- zaburzeń komunikacji językowej
- choroby przewlekłej
- zaburzeń psychicznych
- sytuacji kryzysowych i traumatycznych
- zaniedbań środowiskowych
- trudności adaptacyjnych
- odmienności kulturowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
- działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień
- działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów zaspokojenia w tym:
– poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),
– zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
– zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
– zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, terapii integracji sensorycznej oraz innych charakterze terapeutycznym,
– porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
– działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
Objęcie dzieci zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psychologiczno – edukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI
- prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
- rozmowy indywidualne z rodzicami
- organizowanie dni otwartych
- organizowanie zebrań
- omawianie arkuszy diagnostycznych
- arkusz informacji osiągnięć dziecka w przedszkolu
- organizacja zajęć otwartych
- prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
Współpraca zespołu pedagogicznego:
Tworzenie zespołów zadaniowych, tworzenie rocznych programów, tworzenie narzędzi do ewaluacji , raporty , diagnozy , monitoring procesów zachodzących w przedszkolu, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.
Współpraca ze studentami:
Odbywanie w placówce praktyk studenckich pedagogiki ogólnej , zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
Współpraca z rodzicami:
Przedszkole systematycznie współpracuje z rodzicami . Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola.
Cele:
– koordynacja oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu – partnerska współpraca na rzecz dziecka i przedszkola
– wszechstronny rozwój dziecka
– zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami , programami pracy
– włączanie rodziców do udziału w organizowaniu pracy placówki
– przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
– przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania pomocy
– zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola
– podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców
– integracja rodziców i nauczycieli
– promowanie placówki w środowisku lokalnym
Formy współpracy z rodzicami:
– zebrania grupowe, informacyjne;
– konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica;
– zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci;
– prowadzenie kącika dla rodziców , m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci;
– prowadzenie strony internetowej;
– pedagogizacja rodziców na zebraniach , poprzez zamieszczanie artykułów na gazetkach , stronie internetowej , propozycje literatury;
– udział w imprezach organizowanych przez przedszkole;
– udział w rodzinnych konkursach przy okazji imprez przedszkolnych;
– włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych takich jak : Mikołajki, Jasełka, Bal karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Piknik rodzinny
– włączanie rodziców w realizacje programu wychowawczo – dydaktycznego;
– pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych przedszkola
– włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowanych na terenie przedszkola(np. Kiermasz ciast, zbiórka książek itp.);
– włączenie rodziców do ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zachęcamy rodziców do czytania dzieciom w przedszkolu;
– zachęcanie do wyrażania opinii na temat planu pracy , programów przedszkola;
-składania propozycji zakupu sprzętu i zabawek do przedszkola.
Współpraca z instytucjami wspierającymi rodzinę i dziecko
Cele:
– rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci
– satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań , wyróżnień , nagród
– kształtowanie postaw społecznie pożądanych
– kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci
– urozmaicenie pracy dydaktycznej , wychowawczej i opiekuńczej
– poszerzenie kontaktów zawodowych , które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki
Współpraca z:
- Urzędem Miasta (akcje , konkursy , sprawy organizacyjne)
- Komendą Powiatową Policji – bezpieczeństwo
- Komendą Powiatowej Straży Pożarnej
- Biblioteką Publiczną
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Sanepidem
- Szkołą Podstawową Nr 3
- Augustowskimi Placówkami Kultury
- Szkołą Muzyczną
- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
- Muzeum Ziemi Augustowskiej
- Z innymi przedszkolami i szkołami podstawowymi
- Towarzystwem Młodego Krechowiaka
- Przychodnią Stomatologiczną
- Służbą Zdrowia
- Domem Pomocy Społecznej Caritas
ADAPTACJA NOWYCH DZIECI
Trudności przystosowawcze dziecka do przedszkola:
- Bliska więź dziecka z rodzicami
- Brak samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych
- Nadopiekuńczość rodziców
- Liberalne wychowanie
- Małe poczucie bezpieczeństwa
Cele adaptacji:
- Skrócenie procesu adaptacji dziecka do przedszkola
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom-przedszkole
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami w celu ułatwienia dalszej współpracy
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dzieci
- Poznanie się i integracja rodziców między sobą
Pomoc dziecku w adaptacji:
- Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką wychowawców przedszkola , zabawy integracyjne w przedszkolu z rówieśnikami
- Uczenie dziecka w domu czynności samoobsługowych
- Oswajanie dziecka z informacją , ze w przedszkolu będzie spędzało czas w towarzystwie innych dzieci i pań nauczycielek
- Wizyty w przedszkolu, wspólne zabawy
- Zapewnienie dziecka , że będzie odebrane w umówionym terminie
- Spokojne rozstanie z dzieckiem , zawarcie umów
- Zabawy z dzieckiem w przedszkole w domu- przedstawienie atrakcyjności nowego miejsca pobytu
- Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców- jako naturalnej potrzeby
- Umożliwienie zabrania dziecku ulubionej maskotki lub innego przedmiotu z domu do przedszkola
- Udział dzieci wraz z rodzicami w Pikniku Rodzinnym z okazji Dnia Dziecka
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole osiąga dojrzałość szkolną – jest doskonale przygotowane do obowiązku szkolnego .
Absolwent Przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
- potrafi współdziałać w zespole,
- jest zainteresowany nauką i literaturą,
- jest samodzielny,
- jest aktywny w podejmowaniu działań,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy estetycznie,
- akceptuje zdrowy styl życia,
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
- czuje się Polakiem i Europejczykiem.
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Cele:
– pozyskiwanie dzieci
– nawiązanie współpracy ze sponsorami i partnerami
– upowszechnienie w środowisku roli wychowania przedszkolnego
Działania promocyjne obejmują:
- Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów
- Dbałość o dobra opinię placówki w środowisku lokalnym
- Popularyzowanie wychowania przedszkolnego
- Prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej
- Organizacja uroczystości
- Prezentacja w lokalnych mediach – ogłoszenia, artykuły
- Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
- Upowszechnianie informacji o przedszkolu – wydawanie folderów, ulotek,
- Nadanie imienia placówce