Sensoplastyka to metoda wspierania rozwoju poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej w oparciu o edukację plastyczną. Wpływa pozytywnie na stymulację wszystkich zmysłów: węchu, wzroku, smaku, dotyku, słuchu.
Sensoplastyka – plastyka pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka. Stymulując receptory, wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle dziecka. Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, materiałów oraz cała paleta ekologicznych barw.
Sensoplastyka to plastyka, oparta na wykorzystaniu produktów spożywczych do tworzenia mas plastycznych i farb. Zabawy sensoplastyczne są bardzo atrakcyjne dla dzieci, korzystnie wpływają na ich rozwój, pozwalają na poznawanie świata, siebie i sposobów odbierania otoczenia. Podczas zajęć powstają różnorodne masy pachnące, sypkie, mokre, szorstkie… wywołujące niezwykłe doświadczenia, wspomagające funkcje poznawcze dziecka. Dzięki wprowadzeniu działań sensoplastycznych w pracy z dziećmi wpływamy na rozwój ich kreatywności oraz twórczego myślenia.
Oprócz materiałów spożywczych, będących składnikiem mas, nie może zabraknąć różnego rodzaju akcesoriów do zabaw. Wałeczki do modelowania, miski, miseczki, foremki, w różnych kształtach , na przykład owoców, warzyw czy zwierzątek – to niezbędniki sensoplastyki.
Głównym celem zajęć jest wspieranie harmonijnego rozwoju zmysłów i całego organizmu oraz kompetencji interpersonalnych.
Cele ogólne:
- – wprowadzenie dzieci w świat sensoplastyki
- – wspieranie rozwoju zmysłów
- – wspomaganie budowania świadomości własnego ciała i przestrzeni
- – usprawnianie ruchowe
- – rozwijanie mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni)
- – uspołecznianie
- – budowanie poczucia bezpieczeństwa
- – wzmacnianie wiary we własne możliwości
- – uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej
- – relaksacja pozwalająca na odreagowanie wewnętrznych napięć, frustracji, agresji
- – zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
- aktywności i samodzielności.
Zajęcia sensoplastyczne skierowane są do dzieci 4,5- letnich. Prowadzone są w formie grupowej.
Osoba prowadząca: Aneta Rozmysłowicz




